Jesteśmy z wody

Woda jest niezbędna do życia wszystkim stworzeniom na Ziemi. Wszystkie formy życia rozwinęły się w wodzie i to ona jest podstawowym składnikiem żywych organizmów.

Organizm dorosłego człowieka w 70% zbudowany jest z wody. W przybliżeniu 3/4 tej objętości zamknięte jest w przestrzeniach wewnątrzkomórkowych, a pozostała cześć krąży na zewnątrz komórek, będąc głównie składnikiem krwi i ciał limfatycznych.

Spośród organów człowieka najwięcej wody zawierają:
wątroba – około 68%, nerki, serce i płuca ok. 80% oraz mózg - 74.5%. Woda jest też podstawą płynów i wydzielin ustrojowych – krew zawiera około 86%, a sok żołądkowy - 97%.

Z wiekiem zawartość wody w organizmie zmniejsza się, osiągając u ludzi starszych od 54% - dla mężczyzn do 46% - dla kobiet. Z upływem lat zmieniają się także proporcje wody w niektórych tkankach np. spada jej udział w skórze, a wzrasta zawartość w mięśniach.

W trosce o najmłodszych

Warto pamiętać, że dzieci są bardziej podatne na odwodnienie niż dorośli.

By zapobiegać odwodnieniu wśród dzieci, pamiętaj:

Dzieci nie potrafią jasno komunikować swoich potrzeb, mogą być zbyt
pochłonięte tym, co robią, aby pamiętać o piciu. Dlatego to opiekunowie powinni zadbać o to by regularnie przyjmowały płyny.

Kropla Beskidu posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka dla dzieci powyżej 3. roku życia.

Unikajmy ujemnego bilansu.

Dorosły, zdrowy człowiek traci średnio od 2 do 3 litrów wody na dobę. Straty te muszą być stale wyrównywane, ponieważ zawartość wody w organizmie powinna utrzymywać się na stałym poziomie. Jeśli bilans wody jest ujemny, zachwiana zostaje równowaga pracy całego ustroju. Przy zwiększonym wydalaniu wody - na przykład poprzez pocenie się w wysokiej temperaturze lub podczas choroby - należy spożyć odpowiednio więcej płynów dla wyrównania bilansu. W przeciwnym wypadku grozi nam odwodnienie.



Czy wiesz, że:

    W celu utrzymania dobrej formy podczas ćwiczeń, nawadnianie organizmu najlepiej rozpocząć już na kwadrans przed planowaną aktywnością. Wystarczy wypić szklankę chłodnej wody na 10 - 15 minut przed ćwiczeniami, a następnie około pół szklanki mniej więcej co kwadrans przez cały czas ćwiczeń. Takie postępowanie pozwala na utrzymanie optymalnego wydzielania potu oraz obniżenie temperatury ciała.

    Każdego dnia przez nasze ciało przemieszczają się tysiące litrów wody. W ciągu 24 godzin przez nerki przepływa około 2000 litrów, a przez mózg 1400 litrów płynów. Bez wody nie przeżyjemy więcej niż kilka dni, bez jedzenia - możemy przetrwać znacznie dłużej. Już 2% ubytek wody z organizmu powoduje aż 20% spadek wydolności fizycznej i umysłowej człowieka. Gdy straty wody przekraczają 20-22% człowiek umiera.